7 mars 2015

Människor är så besvärliga

Läser i DN att SL ämnar dra in ett antal busshållplatser i Stockholms City för att få bussarna att komma fram fortare. Det är ju självklart att det tar tid om människor skall hålla på att stiga på och stiga av bussarna stup i kvarten. Ju färre hållplatser, dess snabbare trafik, det är ju självklart. Man borde kunna gå ytterligare ett steg längre än det tiotal indragningar som nu planeras.

Men lik f-b-t blir det dyrt. Därför måste man dra in på turtätheten. Där finns också en stor besparingspotential.

Tunnelbanan i Stockholm blir allt populärare. För att bromsa denna utveckling har SL beställt nya vagnar där antalet sittplatser reducerats till ett minimum. Genom att göra resandet obehagligare hoppas man kunna dra ner på antalet passagerare.

I den stad där jag bor, Wien, är man inte lika framåtsträvande som i Stockholm utan har fastnat i gammalmodigt tänkande. För att klara det växande antalet kollektivresande kommer man under 2015 att investera 434 miljoner €. Pengarna kommer att användas till sådant som utbyggnad av tunnelbanan, ökad turtäthet och nya bussar och spårvagnar med högre kapacitet. I stället för att öka hastigheten genom att dra in hållplatser tillåter man in och avstigning genom samtliga dörrar i bussar och spårvagnar. Inga speciella spärrar i tunnelbanan men det gäller att ha giltiga färdbevis för civilklädda kontrollanter övervakar ofta och benhårt och har ingen pardon med plankare.

Till råga på allt säger stadens styrelse att man inte har några planer på att höja avgifterna eftersom det är "i allas intresse att ha en fungerande kollektivtrafik, inte bara resenärernas".

Att sådan verksamhet kan få förekomma beror huvudsakligen på  att Wiener Linien är ett kommunalt ägt och styrt bolag - det har alltså med politik att göra. Klart att det blir ineffektivt då när man i stället kunde "upphandla" verksamheten hos olika bolag i Hongkong, Frankrike och andra mera progressiva orter.

I Wien bedrivs verksamheten av ett enda bolag, i Stockholm av åtminstone 7 nämligen Arriva, Keolis, MTR, Nobina, Roslagståg, Stockholmståg och, faktiskt, AB Stockholms Spårvägar som kör den s.k. NK-Expressen.

Ja så går det när man tillåter socialistiska monopol...

2 kommentarer:

  1. Hi hi...roligt skrivet. Det där med bussarna har jag också tänkt på. Riktigt effektivt kan det ju bli om man helt radikalt tar bort alla hållplatser utom start- och ändhållplatsen.
    Och så det där att dom gör resandet med tunnelbanan obehagligare genom att möblera om i vagnarna så fler får stå. Hm, ja hur tänker dom? För närvarande är det ju också rätt besvärligt att använda tunnelbanan genom alla stillastående rulltrappor. Jag planerar faktiskt delvis mitt t-baneåkande med hänsyn till om det finns fungerande rulltrappor eller ej där jag ska gå av. Det finns folk som raljerar över slöa stockholmare som inte orkar gå i trappor men har man uschliga ben som jag (efter polio) så vill man att rulltrapporna ska göra skäl för namnet.
    Intressant att läsa att det funkar så mycket bättre i Wien.

    SvaraRadera
  2. Läste fel: läste "så går det till när man tillåter sociopatiska monopol" - och det är ju lika sant.
    Så bra att du sammanfattar läget. Jag länkar.

    SvaraRadera