2 aug. 2015

Sviken kärlek


Efter mer än 40 år i kontinentaleuropeiska länder är det egentligen endast de senaste 10 åren som jag mer eller mindre regelbundet besökt Stockholm, företrädesvis om sommaren. 2007 skrev jag nedanstående blogginlägg som tyvärr fortfarande har en viss aktualitet. På den tiden fanns ett antal gratistidningar i Stockholm som lanserats för att försöka knäcka Metro men det lyckades ju inte. Annonsen nedan var införd i en kortlivad tidning som hette .SE

Den "nya terapeuten" jag talar om syftar på den borgerliga regeringen som tillträdde 2006 och "plastikoperationerna" syftar på Ankersjös diverse projekt, främst den gigantiska badringen i Riddarfjärden.

Egentligen borde ju texten uppdateras med hur en ny regim tillträdde med stora löften år 2014 - löften som systematiskt svikits och med en politik som nätlöst fortsatt den äldre nyliberala.

Men det får bli en annan gång.  Alltså från 2007:

(Klicka nedan för fortsättningen)





Sviken kärlek


Jag är känd runt i världen och har som avsikt att hjälpa människor med problem angående kärlek, karriär, hälsa samt om ni har otur i er verksamhet.
DU FÅR HJÄLP MED ALLA MÖJLIGA PROBLEM
Ring för tidsbokning. 
Tel 08-XXX XXX
(annons i gratistidningen .SE 6/7)

 Hej du,

Jag såg din annons och behöver brådskande hjälp med ett relationsproblem. Sedan många år lever jag i ett särboförhållande som hittills varit lyckligt och tillfredsställande. Vi ses ett par gånger om året och hittills har förhållandet präglats av kärlek, respekt och beundran. Ibland har jag funderat på om vi inte borde flytta ihop för gott.

De senaste åren har hon emellertid förändrats och inte till det bättre. Hon som var vackrast i världen ger numera ett ovårdat och smutsigt intryck och är ofta i dåligt sällskap. Hon är uppe till sent om nätterna, dricker en en hel del och blir ganska skränig fram på småtimmarna. Det har gått så långt att jag ofta känner mig en smula orolig när vi vistas ute, i vart fall i vissa kvarter. Meningslös vandalism hör till vardagen.

Sedan ett år har hon gått hos en ny terapeut som lovade guld och gröna skogar. Men nu har jag insett att det bara var en smart reklamkampanj för att ragga kunder och finansiera en lönsam privatklinik på Norr Mälarstrand. De ingripande plastikoperationer som terapeuten föreslagit verkar mycket egendomliga och strider radikalt mot hennes ursprungliga karaktär och egenskaper.  Den som vågar ha invändningar avfärdas som "kultursork."

Jag älskar henne fortfarande men står inte ut med det gradvisa förfallet och nersumpningen samt alla dessa ursäkter som bara döljer oförmåga och bristande vilja att ta itu med problemen. Dessutom har jag mitt på annat håll. Kanske bäst att göra slut en gång för alla?

Vad tycker du? Jag talar naturligtvis om Stockholm. En molnfri morgon på Monteliusvägen får fortfarande hjärtat att smälta men att snedda över Medborgarplatsen på kvällen får det att hårdna lika snabbt. Svara till "En som aldrig frågat förr."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar