13 dec. 2014

Den omänskliga faktorn

Det var en  medarbetare på Telia som hade gjort fel inställningar på en server som gjorde att Telias internet slogs ut flera gånger den gångna veckan med stora konsekvenser för kunder, både privata och samhällsviktiga institutioner. Ja men då så! Då är det ju bara att kicka personen i fråga så skall det väl fungera sedan. "vi måste titta närmare på det. Det är den mänskliga faktorn som ligger bakom"  säger den "informationsansvarige". Någon information till kunderna ansåg han inte vara nödvändig och f.ö. hur skulle man kunna göra det när man själva "hade samma problem som alla andra att komma åt hemsidan när nätet låg nere"?

Telia har två förklaringar till det som skedde: 1) Någon anställd klantade sig och det kan ju inte bolaget göra något åt  2) det är ett samhällsproblem det kan inte heller bolaget göra något åt. Någon slags kompensation för kunderna kan därför inte heller komma i fråga. Överhuvudtaget kan man inte göra något åt saken "men vi får titta på det i ett senare skede".

"Ryggradslöst" och "avgrundsdjupa brister" talar en "Tech-redaktör" i DN om. Jag kan tänka mig en rad andra epitet som passar in på Telias ledning och policy men besparar dem. De ger sig f.ö. själva om ni läser de olika artiklarna i DN (och möjligen andra tidningar).


Not: För att ännu en gång förtjäna beteckningen "arroganta utlandssvenskar" som jag ibland möter kan jag ju påpeka att jag sedan många många år är kund hos Österrikes motsvarighet till "Telia". Det finna förvisso mycket att säga om företaget och dess tjänster men det har aldrig under denna tid varit fråga om något driftavbrott eller att servicen överhuvudtaget legat nere. Men troligen är väl österrikiska hackare inte så avancerade som de svenska. De åtnjuter inte heller samma samhälleliga acceptans och uppmuntran som i Sverige.

3 kommentarer:

  1. Karl Malghult23:44

    Fast det börjar bli längesedan nu sosse-hatande (och klimat- skatte- uppfostran - välj lämpligt prefix till "hatande") utlandssvenskar var i majoritet. Med alla som bor i London och Berlin undrar jag om inte Vänsterpartiet och Gudrun Schymanpartiet.. eller FI får fler röster i utlandet än Moderaterna, åtminstone bland de under 40.

    SvaraRadera
  2. Olof Å06:06

    Om det kan vara någon tröst, även om jag betvivlar det, så når AT&T i USA avgrundsdjup i service och drift som inte ens Telia kan mäta sig med...

    SvaraRadera
  3. Karl: Intressant påpekande och jag är böjd att hålla med dig trots mina grå tinningar.

    Olof: Tröst för ett tigerhjärta...

    SvaraRadera