31 mars 2015

A Tale of Two Cities

Alliansstyrda Stockholms Läns Landsting "gör en tvärnit och drar i handbromsen" skriver SvD. Glesare trafik, inga investeringar , indragning av linjer och kraftiga höjningar av priset på biljetter och periodkort. "Jag tänker vara en vakthund när det gäller kostnaderna" säger det moderata landstingsrådet.

Kommer man att ha råd att betala rulltrapporna?

I Wien genomför  det kommunala lokaltrafikföretaget 2015 ett omfattande investeringsprogram i utbyggnad av tunnelbanor, anskaffning av nytt vagnmaterial för bussar och spårvagnar med större kapacitet, ökad turtäthet och bättre handikappanpassning. Som grädde på moset har man just invigt en ny hypermodern anläggning för tvättning av pendeltågen så att de skall glänsa i vårsolen. Men någon avgiftshöjning blir det inte: det ansvariga borgarrådet säger att "det är i allas intresse, inte bara resenärernas, att vi har en fungerande kollektivtrafik."

Just sayin'

3 kommentarer:

  1. Tacka gudarna för att Wien blev din stamort på jorden. Även Västernorrland har en alldeles förnämlig stil på sina bussar (dock inte så turtäta).

    Den här U-lands-horisonten hos SL/SJ = mycket bananrepublikansk!! Plutokraternas rostiga järnvägar. Samt - by the way - flera samhällsmiljarder bortkastade på Northlands slapp-gruva. Se detta väl genomförda reportage http://www.svt.se/ug/lacka-orsakade-aktiekollapsen

    SvaraRadera
  2. Nåja, livet är inte bara kollektivtrafik. Å andra sidan är det något jag kan dra nytta av medan korruption, oregerbarhet och frånvaro av reformer inte direkt drabbar mig personligen.

    Kollade din länk och njuter av ansvarige vd:s reaktioner:det beror på "en mängd orsaker", det är "beklagligt" och t.o.m. "oerhört tråkigt". Ett litet litet plus får han för att han lyckas undvika ordet "oacceptabelt" en popklyscha som numera får täcka allting från terroristiska massmord till höjda bensinpriser.

    Men god och glad påsk till Dig.

    SvaraRadera
  3. Jag hittar en ledarartikel från ETC under länken http://www.etc.se/ledare/slakten-pa-kollektivtrafiken
    Att det inte blir ett folkligt uppror i Stockholmsområdet förvånar mig. Fast, när jag tänker efter, det gör det inte.

    SvaraRadera