24 aug. 2014

Nytt svenskt (och europeiskt?) rekord i politisk dumhet


Sedan jag skrev mitt inlägg nedan har Beatrice Ask i Expressen menat att  "det skulle vara en farlig utveckling om vi skulle börja pröva vilka åsikter som kan få demonstreras" och att "Man kan inte, inom ramarna för vår lagstiftning, göra skillnad på olika organisationer". 

OK Beatrice. Om någon nu ordnar ett offentligt torgmöte och uppmanar till att fösa ihop och mörda judar, romer, homosexuella och oliktänkande menar du då att en sådan manifestation inte skulle kunna stoppas "inom ramen för vår lagstiftning"? Är det åsikter som "kan få demonstreras"? Det du och dina många meningsfränder på "sociala" media tydligen inte förstår är att nazismen definitionsmässigt har dessa vidriga "åsikter" som politiska mål?  Även inom ramen för nuvarande hetslagstiftningmåste det vara möjkigt att ingripa även om nazisterna inte uttryckligen i sina tal framför sina krav. Men nazism är  folkmord och etnisk rensning, riktad mot vissa folk- eller åsiktsgrupper.

Jag parafraserar en vettig fråga formulerad på Twitter: Är Tyskland och Österrike sämre demokratier än Sverige därför att nazistisk verksamhet är förbjuden och bestraffas?

Naturligtvis kan man inte förbjuda politiker att uttrycka vilka dumma åsikter som helst men det finns också ett politiskt ansvar som kan avkrävas. Ask bör avgå med omedelbar verkan

5 kommentarer:

  1. Bengt, jag har just skrivit om saken och länkat till dina två texter.

    SvaraRadera
  2. Ett klokt inlägg i sammanhanget finns här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nazister-bor-inte-ges-tillstand-att-demonstrera_3503202.svd

    SvaraRadera
  3. Tack Lennart, det var en klargörande artikel och som du ser har jag refererat och länkat till den i ett nytt inlägg ovan.

    SvaraRadera
  4. Oj, slarvigt läst av mig!

    SvaraRadera
  5. PS: Ännu mer slarv... jag läste din kommentar som att du redan hade länkat till artikeln.

    SvaraRadera