22 sep. 2013

Det tyska valet

Trots Angela Merkels imponerande seger lever spänningen kvar när detta skrivs på söndagskvällen. Det verkar som om det liberala partiet inte klarar gränsen för att komma in i förbundsdagen men siffrorna är ännu inte definitiva. Det finns t.o.m. en möjlighet att Merkel får absolut majoritet i förbundsdagen och alltså inte behöver något stödparti. Men just nu spekulerar man om vilka koalitioner som kan bli aktuella: det enda teoretiskt tänkbara alternativet till en "stor koalition" (CDU/CSU och SPD) skulle vara svart - grön men den möjligheten ter sig som ytterst osannolik. Återstår alltså en stor koalition - något som ingen vill ha allra minst socialdemokraterna som bara kan förlora på ett sådant samarbete. Men landet måste ju regeras på något sätt.

Det kan noteras att Die Grüne förlorar. Miljöpartiet som i mycket varit en förebild för Europas gröna (utom Sveriges) och som i koalition med socialdemokraterna med den karismatiske Joschka Fischer som utrikesminister spelat en viktig och progressiv roll i Tyskland och Europa.

Vidare kan noteras att det finns en viss risk att ett nytt Europafientligt parti möjligtvis kan klara 5 %-spärren. Det glöms naturligtvis i den stora elefantdansen att det omskrivna Piratpartiet helt misslyckats (DE) i valet och ligger mycket långt från femprocentsgränsen. De par procent av väljarna som rösta på piraterna har alltså helt kastat bort sina röster. Ett rationellt tänkande hade t.ex. kunnat ge CDU absolut majoritet, hållit FDP kvar i förbundsdagen eller stärkt socialdemokraternas förhandlingsposition. Ville man bara j-vl-s vilket väl är själva den existentiella basen för piraterna och deras systerpartier kunde man ju ha röstat in det Europafientliga AfDi förbundsdagen.

Ett memento för svenska väljare som funderar på att kasta bort sina röster på betydelselösa småpartier i det kommande valet.

7 kommentarer:

  1. Tror du det är sant att De Gröna tappade så mycket just för att de ville införa en Vegetarisk Dag (per vecka/månad, minns inte) dvs. att ett korv- och skinkfritt Tyskland var en grön vision för mycket?

    SvaraRadera
  2. Det har faktiskt förekommit i eftervalssnacket. Men större effekt har nog haft partiledningens allmänna virrighet, impopulära förslag som skulle medföra skattehöjningar och ett par skandaler där ledande företrädare har ertappats med att under sin Sturm-und-Drangperiod haft en del väl liberala åsikter vad gäller sex mellan vuxna och barn. Jag tror dock att huvudorsaken är att alternativen i valet var så tydliga: Merkel eller inte Merkel. Enda verkliga alternativa valet till detta var väl Europafientliga AfD som nästa kom in.

    SvaraRadera
  3. Vad är det med Mewrkel? Har hon "it"?

    Du har helt rätt om småpartier. Kan inte nog fräsa om hur jag ogillar att en av våra mest begåvade politiker trasslat in sig i FI.

    Om SD talar vi inte. Inte idag. Polisen kanske hör oss.

    SvaraRadera
  4. "It" är väl just vad hon inte har: hon uppfattas väl snarast som en mammafigur som är klädd och uppträder som en "vanlig" människa. Inga äventyrligheter där inte. Hon står väl för någon sorts vardaglig trygghet vilket många efterfrågar i dessa tider.

    Det är ju ett faktum att hon är mycket populärare än sitt parti.

    Sen ställde ju SPD upp med ungefär den mest okarismatiske kandidat man kunde tänka sig. Lätt hemmaspel för Angie.

    SvaraRadera
  5. Det var ett skämt, Bengt. How can you get me so wrong. Men en husmors "it" är kanske vad en skakig värld begär och behöver, som sagt.

    Jag tycker rätt bra om henne, på mitt lite oengagerade vis.

    SvaraRadera
  6. Nej, jag fattade nog att det var ett skämt men ville spinna vidare på den tråden om jag säger så...

    Jag tror att det är farligt att bilda sig en uppfattning om en politiker pga h/h personlighet eller utseende (nu menar jag givetvis inte att du på något sätt gjort det men jag tror att Merkel vann mycket på det). Jag såg Jack Straw på när håll i Kungsan för någon vecka sedan, en oansenlig liten gråhårig gubbe, troligen någons gullige morfar eller farfar. Men också en man som är skyldig till hundratusentals människors död i det olagliga Irakkriget. Och när Annie Lööf (vilken ärtig tjej för resten...) säger att hon gillar Ayn Rand och Thatcher kan det väl bara vara för att hon ser dem som starka och okonventionella kvinnor troligen utan att veta särskilt mycket om vad de stod för.

    (OBS Min kommentar om Lööf kom bara till som en grimasch mot att lita på det yttre. Hon är inte min typ.)

    SvaraRadera
  7. Ärligt: Jag är dåligt insatt i det tyska valet. Även om jag tyckte förslaget om lägstalön var bra. Och det tyckte ju inte Mutti.

    Men nej, vi är så gamla nu Bengt så vi gör bäst i att lägga utseendesfixeringen åt sidan ; )

    Vad beträffar Merkel har jag ändå en viss faiblesse för hennes lugn. Det ärr bara det.
    Om Annie Lööf finns absolut inget mer att säga.

    SvaraRadera