10 sep. 2013

Lyckan kommer, lyckan går

DN:s nätupplaga meddelar att Sverige inte är världens lyckligaste land.  Den titeln tas i stället av Danmark, tätt följt av Norge, Schweiz, Nederländerna och  på en enligt DN "respektabel"  femte plats  Sverige. Rapporten är publicerad av FN. I en liknande rapport från OECD kom Sverige däremot tvåa efter Australien.

Danmark har innehaft denna titel i ett antal år. År 2008 passerades dock landet egendomligt nog av Island som ju just då genomgick en katastrofal finansiell och politisk kris.

Redan 2004 skrev jag om lyckan att vara dansk och lanserade hypotesen att den danska förnöjsamheten ökar i kristider eftersom man då har lägre förväntningar. Dagens Nyheter talade föraktfullt om "detta öldrickande och lakritsätande folk". En bloggarkollega drog uppmärksamheten till Mary Wollstonecraft som i sin reseberättelse "A Short Residence in Sweden, Norway and Denmark"  t.o.m. utnämnde danskarna till världens lyckligaste folk, oklart dock på vilka grunder.

Ett citat från den danske diktaren Benny Andersen förtjänar att upprepas:
Livet er inte det vaerste man har
om lidt er kaffen klar 

Besserwissernot:  
 Mary Wollstonecraft var, som vi vet, en feminist avant la lettre ("Vindication of the rights of woman") och mamma till den berömda Mary W. Shelley som trots att hon var gift med skönanden P.B. Shelley ändå lyckades skriva "Frankensteins monster." (Frankenstein or The modern Prometheus.) 10 gånger mera läsvärd än exempelvis Hymn to Intellectual Beauty som hennes make totat ihop.

9 kommentarer:

  1. "Totat ihop" minsann... Shelley - allas vår Percy Bysshe! - "totade" inte... Han... ja, han gjorde något annat, men "totade" gjorde han fanimej inte...!

    Nu har jag fått sagt det!

    SvaraRadera
  2. ...og jeg spiser morgenmad...

    alltså, mer behövs ju inte. Där. Fast det har nog ändrat sig i de stora metropolerna. Ska se efter snart igen.

    SvaraRadera
  3. @Gunnar: Tja, om du säger det så...

    Hopes of high talk with the departed dead.
    I called on poisonous names with which our youth is fed;
    I was not heard—I saw them not—


    Då var ju Dr. Frankenstein mera framgångsrik.

    @Gabrielle. Tack. Ser fram mot lägesrapport.

    SvaraRadera
  4. Quoting is cheating... ;-)

    SvaraRadera
  5. Får plötsligt lust att upprepa en ramsa från barndomen: "Den som viskar han ljuger, han på tuttarna suger." Ursäkta, men på sätt och vis var det Gunnars fel.

    SvaraRadera
  6. "I have a quotation for everything. It saves original thinking."

    Dorothy L. Sayers

    SvaraRadera
  7. I stället för att citera ska jag bara lägga till en länk till alla 91 verserna av Shelley's 'The Masque of Anarchy' för att på så sätt effektivt vederlägga Bengts "totande"... http://www.historyhome.co.uk/c-eight/distress/masque.htm

    SvaraRadera
  8. @Gunnar. Oj. Efter 12 strofen hade jag glömt vad det var jag höll på att läsa. Upptäckte dock flera intressanta saker som jag skall be att få återkomma om, förhoppningsvis i morgon. Ber att få tacka för länken.

    He was a poet
    and he knew it
    pity he blew it


    (Bob Dylan -en av dina favoriter vill jag minnas- något förbättrad av E. Klipspringer.)

    SvaraRadera
  9. Ja, non-violence skall jag väl inte raljera över och han fick ju till en del fina rim.

    'Paper coin - that forgery
    Of the title-deeds, which ye
    Hold to something of the worth
    Of the inheritance of Earth.'


    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

    Nödvändigheten av en viss historisk bakgrund fick mig att följa en del länkar i själva dikten. När jag klickade på "Castlereagh" såg jag att denne varit krigsminister i Hertigens av Portland administration. Det fick mig att tänka på ett blogginlägg från 2004 där jag redovisade resultatet av en test från en historieblog om ämnet "Which historic lunatic are you?" (http://rumandmonkey.com/widgets/tests/lunatics/?testdir=lunatics#.Ujh4OcZmiSo). (Värt att titta på men svara ärligt på frågorna, typ "Did you have severe problems understanding certain basic principles of hygiene?")!

    Jag var tydligen mest lik den helgalne Wiliam John Cavendish-Bentinck, 5e hertig av Portland. Måste väl ha varit en ättling till den hertig som Castlereagh jobbade för, maskerad som "Murder" tydligen om man får tro Shelley.

    Ett trevligt sidospår men jag håller mig nog till Frankenstein och hans monster.

    SvaraRadera