8 jan. 2013

Var annars?


Det tog en lång stund innan innebörden av ovanstående notis i dagens Metro stod klar för mig. Eftersom jag bor i ett katolskt land där man inte tar religionen så högtidligt som i det sekulära Sverige var min första reaktion att om man nu skall sjunga psalmer och läsa bibelord är väl en kyrka en väl lämpad plats. Hade eleverna däremot exempelvis rusat in på nattklubben "Debaser", ockuperat scenen och vrålat ut "Bereden väg för Herren" för en publik i spänd förväntan på svordomar och könsord från någon kurdisk komiker eller en sång genom näsan från "Darin" eller "Miss Lee" - ja då kunde kanske ett ingripande ha varit på sin plats. Men i en kyrka...

Ja, men så trillade poletten ned. Jag försökte känna mig kränkt men orkade inte riktigt.

3 kommentarer:

  1. Nästa sensation:

    Universitetskanslerämbetet synar institutionen för Statskunskap, sedan Fredrik Reinfeldt tillåtits föreläsa utan censur. Obs: Ingen psalmsång förekom dock och ingen kollekt till Partiet. Ändå ropade någon längst bak: Herre Je!

    SvaraRadera
  2. Jag läste en artikel om tabuiserade pepparkaksgubbar med mina studenter före jul och någon tyckte att "svenskarna är så politiskt korrekta att de blir dumma". Ja, sa jag. Så är det.

    SvaraRadera
  3. Så rätt du har. Och om man kunde få dem att förstå det där liksom lättsamma draget i förhållande till religion som katolska länder har, så mycket enklare allt skulle vara.
    Jag tror att vi diskuterat det förut, men problemet med svenskar är ju att de LYDER auktoriteter, därmed tror de att alla andra också lyder på samma sätt.

    Fast samtidigt kan det vara känsligt här med, en jättedemonstration mot ett lagförslag som skulle ge homo-par samma (statliga) äktenskapskontrakt som heteropar, planeras nu i helgen. Det har varit lokala demonstrationer men nu ska det bli på nationell nivå, man tågar på flera ställen i Paris och uppslutningen väntas bli stor.

    Nå, nu har det gruffats i skolmiljö om att man INTE borde få diskutera det hela med eleverna, eftersom de kan influeras av sina lärare då. Särskilt inte i de privata skolorna, för då blir demonstrationen kanske större...

    Till saken hör en historisk manifestation av den franska högern då Mitterand föreslog att man skulle förstatliga de franska privatskolorna. Den blev så stor att förslaget stoppades.

    Gatans parlament gäller alltså inte bara vänstern...

    SvaraRadera