2 apr. 2014

Ett första steg mot nischning?


wer glaubt ... einem politischen Schriftsteller Humor? Dem Satiriker Ernst? Dem Verspielten Kenntnis des Strafgesetzbuches, dem Städteschilderer lustige Verse? Humor diskreditiert.“

Kurt Tucholsky


På försök tänker jag börja publicera inlägg som är av politisk natur och speciellt Europapolitiska eller sådana som rör EU-frågor i allmänhet på en särskild blogg. Adressen är http://euroflarn.blogspot.com men en länk hittar ni spalten längst till höger här. Jag är ännu inte riktigt klar med designen men meningen är att ni på den här sidan inte bara skall kunna hitta länkar till inlägg men också till de senaste kommentarerna på den "politiska" sidan. För den som använder en rss-läsare finns det naturligtvis en rss-fil som man kan "prenumera"  på.

Anledningen är att jag tycker att det blir alltför rörigt på den här sidan. Å ena sidan vill jag i mån av tid och förmåga gärna skriva om allvarligare saker i ett längre format, å andra sidan för att fortsätta att tycka att det är roligt att blogga vill jag gärna vara litet frivolare nu och då, speciellt sedan jag läst morgontidningarna.

Tucholsky - naturligtvis utan varje jämförelse i övrigt -  använde 7 eller 8 signaturer eftersom han skrev om så många olika ämnen och var rädd att han inte skulle bli tagen på allvar om han skrev om tryckfrihet ena dagen och dagsvers om skvaller nästa dag. (Min text om Tucholsky här.)

Nu skall jag inte trötta er längre med mina skriverier om valdeltagande i Europavalet. Men  mitt första inlägg på  Flarnfri schalottenlök - ett europeiskt perspektiv blir ett manus till en artikel jag skrev i ämnet och skickade till debattsidorna i ett antal tidningar. Efter 4 refuseringar och två helt uteblivna reaktioner (däribland Aftonbladet) lägger jag i stället upp den här för en mindre men oändligt mycket mera kvalificerad läsekrets. (Jag funderade på att försöka anlägga ett genusperspektiv i Aftonbladets version men jag vet inte riktigt hur man gör.)

Ni behöver inte läsa artikeln. Kom ihåg att rösta i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar