11 apr. 2014

Pêle - mêle


Ni som tittat in skall ha tack men annars är besöken på nya Euroflarn - ett europeiskt perspektiv fåtaliga. Alla är emellertid välkomna - i inlägget  Another day older and deeper in debt hittar ni om inte annat litet fin musik i fotnötterna.

Bland besökarna på Flarnfri noterar jag sedan en tid ett antal som kommer från nätverket Yimby. Anledningen är att jag skrev en kommentar där jag -återigen- påtalade att Yimbys trovärdighet allvarligt skadades av att en av deras "chefsideologer" envisas med att uppträda anonymt: hans (?) ursinniga attacker mot varje alternativ till MissFosterplanen för Slussens ombyggnad kan naturligtvis inte bedömas till sitt rätta värde så länge man inte vet vilka intressen som döljer sig bakom signaturen. Dessa krav klassas av Yimbys komentatorer som "personangrepp". Lustigt nog hävdar man också att det är bara bra om representanter för byggbranschen och de politiska intressena deltar i diskussionen. Jag instämmer helt men då skall de också framträda som sådana och inte under anonymitetens skydd.

Kolla gärna filmen All desperat kritik som riktats mot den från Yimby kommer alltså från en anonym källa.

Hur som helst, Yimbys läsare är hjärtligt välkomna hit.

När jag googlade efter lämpliga videoar för att illustrera rubriken hittade jag också i förbifarten den här. Vet inte om man kan säga att det är "bra" men i vart fall musikhistoriskt intressant. En äldre glasögonprydd man som svajar litet på tonhöjden och har det besvärligt med noterna. Men tack för det som var.

Mer i förbifarten. Alf Henrikson skaldade en gång:

Retar du upp dig på ting som är små
är du väl inte större än så.

Frågan är nu om felstavningar är småsaker eller inte. I inlägget Stafvat fick jag en kommentar från "Olof" som just läst en relativt kort artikel på DN:s nätupplaga och hittat en hel lista med fel som jag här återger:

"Hyllingar" strömmar in från hela världen
Malmös "allmäna" sjukhus
"var en av dem protesterade mot SD-ledaren besök"
"sade hon," (slut på mening)
"Vi har ett väldigt polariserat debattklimat särskilt när det kommer till vårt parti" (inget komma någonstans)
"därför inte ville komma kommentera det"
"studiebeök"

Nu kan man ju säga att man får nyheterna gratis från DN och att det därför är ogint att anmärka på språk och stavning. Men man kan ju också säga att det tyder på en viss nonchalans gentemot läsarna. Jag vet inte vad som överväger.

"Pêle-mêle" betyder enligt ordboken "en vrac, n'importe comment" dvs. "huller om buller, hur som helst". Och så blev det ju också. Men glöm inte Euroflarn.

1 kommentar:

  1. Å, stort tack för den! Hade mycket nöje av den glasögonprydde!
    Och i övrigt, det där om Yimby-killen: jag håller helt med dig. Fegt att gömma sig under en pseudonym. Inte trovärdigt för fem öre.

    SvaraRadera