27 mars 2014

"Skam och förbannelse över de nidingar som gör detta"


Som den Stockholmsintresserade läsaren (och läsarinnan på förekommen anledning...) säkert har observerat har en grupp motståndare presenterat en film om den s.k.nya Slussen i Stockholm som redan fått en viral spridning på nätet.

Filmen finns här: Stoppa vansinnet - Rädda Slussen! I en artikel hos Resumé finns en del bakgrund till filmen.

Skräcks inte av för att filmen börjar med litet "science fiction" Några minuter in börjar animationer av  hur den nya installationen kommer att se ut ur olika vinklar och dimensioner. Min enda invändning är att när man visar hur utsikterna och Slussen ser ut idag (som kontrast) är detta inte riktigt sant: Stora delar av Södermalmstorg har redan grävts upp liksom även Slussplan. Stora förändringar av trafikflödena har gjorts som bla. är till stor nackdel för fotgängare som vill ta sig mellan Götgatan och Kornhamnstorg. Kolingsborg och Djurgårdsfärjans terminalbyggnad kommer snart att rivas. Allt detta innan alla juridiska prövningar genomförts. Stadens taktik är uppenbarligen att riva  och förändra så mycket som möjligt att det kommer att bli omöjligt att stoppa den pågående processen.

Filmen visar inte heller all utsikt som kommer att förstöras t.ex. från Fjällgatan och Bastugatan.

Protester mot filmen börjar redan sippra fram. En sak man bör ha i minnet är att Yimbys mätningar och projektioner kommer från en anonym källa vars eventuella anknytning till politiska eller ekonomiska intressen aldrig har klarlagts. När Yimby därför försöker att vederlägga "myter" gör man det huvudsakligen genom att sprida dimridåer av tvivelaktigt ursprung. (1)

En mera skurril invändning mot alternativa förslag är att dessas finansiering inte redovisats...  En av de allvarligaste invändningarna mot den plan som håller på att genomföras är ju just att finansieringen är fullkomligt oklar. De glädjekalkyler som byggt på kostnadsbidrag från Mälarkommunerna (!) eller SL har redan punkterats. Man kan med säkerhet utgå ifrån att man kommer att försöka fylla Slussen och Stadsgården med profitabla kontors- och affärsbyggnader för att åtminstone i någon mån reducera den belastning som ofrånkomligen kommer att drabba skattebetalarna.

Rubriken till detta inlägg kommer från en skrivelse från Konstakademin från 2009.  Fast jag helt delar Akademins åsikter distanserade jag mig i viss mån från uttryckssättet - kanske inte riktigt en produktiv debattton. Men sedan tiden gått, sedan jag observerat stadens manipulationer (bl.a. mutan till Atrium Ljungberg för att dra tillbaka sitt överklagande), sett hur förödelsen redan börjat sprida sig och efter att ha sett den här filmen tror jag att rubriken ungefär täcker det som behöver sägas. (2)



(1) Om detta se artikel i Sv.D Odemokratiskt tigande om Slussen samt min kommentar till artikeln ang. Yimbys anonyma källor:  Slussen: Money talks -  särskilt lättåtkomliga skattemedel
(2) Se mina texter:
Guldkantat avtal för skattepengar
Slussen: Money talks - särskilt lättåtkomliga skattemedel
Svenska kulturmord

1 kommentar:

  1. Bra rutet. Håller med - förstås. Detaljerna om filmen, det där om utsikterna och sånt kan du bättre än jag.
    Ska bli intressant att se om den här nya uppmärksamheten leder till nåt.
    (Och så fick jag lära mig ett nytt ord också: skurril)

    SvaraRadera