9 juni 2015

Pristeori 1.0.1

Nyliberaler och liknande tror eller åtminstone säger att på en fri marknad kommer konkurrensen att göra att priserna helt bestäms av tillgång och efterfrågan och ingen kan tjäna på att ta ut högre eller lägre priser än "marknadspriset". Men man glömmer, eller vet inte, att detta bara gäller under en lång rad av förutsättningar som praktiskt taget aldrig förekommer i verkliga livet. Ett mycket stort antal aktörer och identiska produkter är två av de viktigaste förutsättningarna. (Det var därför ganska komiskt när Göran Hägglund efter avregleringen av apoteken skulle försvara varför priserna på läkemedel inte hade sjunkit. Ja, normalt sett, sade Göran så sjunker priserna när det blir fri marknad. Regeringen skall hålla ögonen på det här. Han tänkte inte på att det vid den tiden bara fanns tre aktörer på marknaden vilka naturligtvis inte började något priskrig mot varandra, vare sig det nu var genom överenskommelse eller resultat av en självklar strategi. Hur det är nu vet jag inte men tydligen skall det bli en utredning om hur man får apoteken att sälja mindre nagellack , något som inte föll i god jord hos de välmanikurerade damerna på Sv.D.)

Men hur gör nu en stackars företagare som hamnat i ett fack där massvis med konkurrenter säljer i stort sett samma produkt? Ja han eller hon prisdifferentierar produkten, dvs försöker att via reklam och annat få den att framstå som unik och alldeles olika alla andra. Man behöver bara promenera t.ex. genom parfymeriavdelnigen på Åhlens för att se hur i stort sett samma tjafs sälj under en mängd olika namn, i olika förpackningar, med fantasieggande namn och med magiska tillsatser. Men i grunden är det samma Nivea men det kan man ju inte ta speciellt mycket betalt för vilket man kan göra om man kallar det Oil of Olsson.

En man vid namn Tim Harford har skrivit en bok med titeln The Undercover Economist där han på ett mycket roande sätt avslöjar företagens taktik i dessa avseenden. Jag rekommenderar verkligen den till läsning. Ni behöver inte vara orolig för att den skulle vara för teknisk eller för tråkig: den är skriven för vanliga konsumenter och öppnar ögonen för många märkliga ting som vi möter i vår vardag men kanske inte lägger märke till eller tänker på.

Speciellt hårt går Harford ut mot kaffeserveringar men också mot allehanda produkter där producenterna hänsynslöst utnyttjar människornas oro för miljö och klimat för att differentiera sina produkter och kunna ta ut högre priser. Kan du övertyga folk om att ett "Svanenmärkt" tvättmedel är bättre för miljön än ett "Maskrosmärkt" är din lycka gjord.

Jag kom att tänka på det här när jag såg en serieruta hos Berglin som jag klipper in här. Om någon klagar tar jag bort den men det är ju bara ett citat egentligen. (Klickbar)



Tänk på det här nästa gång ni köper mjölk, tvättmedel eller hudkräm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar