4 juni 2015

Första torsdagen efter trefaldighet.

Idag är det ju som ni  vet första torsdagen efter trefaldighet, dvs 60e dagen efter påskdagen, och då har alla i Österrike ledigt inklusive protestanter, muslimer, pastafarianer och andra apostater.

På gatorna i Wien, åtminstone i förorterna, sätter man upp små blomsterprydda altare och efter en procession där en helig monstrans bärs i täten firas en mässa. Det är alltid vackert väder den dagen.

Jag har många gånger frågat katolska vänner vad det hela skall betyda men aldrig fått något ordentligt svar. Det är som den dagligen använda hälsningen "Grüß Gott" vars bokstavliga betydelse heller ingen lyckats förklara för mig. Som sekulär person säger jag "Guten Tag" men jag har förstått att det inte är riktigt artigt. "Grüssi"  ("Ich grüße Sie") kan man säga om man vill vara folklig. Ett tips: vill du låta som en infödd Wienare säger du helt enkelt: "Skott ni frau" - alla tror att du säger "Grüß Gott, Gnädige Frau!".  Vi är så där artiga av oss här. Men jag har märkt av sedernas förfall: ingen kallar mig längre "Herr Ingeneur" eller "Herr Chef " vilket var vanligt förr särskilt när man tog en taxi. "Doktor" blir dock alla som tagit studenten vilket även jag har gjort trots att jag är svensk.

Nåväl. Det finns ju alltid Internet. Där hittar jag hos ORF (motsv. SVT) en ordentlig förklaring  (DE) till Kristi kropp och blodhögtiden. Det är fråga om att fira transsubstantiationen, dvs att Kristi blod och kropp rent fysiskt ingår i nattvarden enligt katolsk tro.  Undra på att mina vänner inte velat ge mig några ordentliga förklaringar!

1206 fick en from kvinna vid namn Juliana en vision då hon drömde om en måne  med en fläck på. Det var dock inte fråga om Mare Tranquillitatis eller liknande utan en symbol för att en helig fest saknades i kyrkan. Kyrkoherden i hennes församling var kvick nog att införa en sådan fest för att fira närvaron av Kristi kropp och blod. Det blev en del diskussion om detta men 1264 bestämde påven att festen skulle firas i hela kyrkan. "Roma locuta, causa finita"  skriver ORF.

Luther vände sig med skärpa mot detta firande och menade att det var den allra skamligaste högtiden som skändade och hånade Gud och Kristus. Att bära omkring monstransen vara att göra narr av den heliga nattvarden och likställt med avguderi.

Heja Martin!

Emellertid var allmogen inte dummare än att man tog tillfället i akt och firade en riktig fest med mat, öl och gevärssaluter kombinerat med urgamla hedniska riter för att driva bort onda makter eller garantera fruktsamhet hos kvinnor och andra grödor. I Steiermark, skriver en källa, (DE) måste flickorna bära en grön krans i håret när de gick till kyrkan för att bedyra sin jungfrulighet. Betydligt humanare än de åtgärder i samma syfte som numera vidtas i vissa religioner eller som det eufemistiskt kallas "kulturer".

Nåja. Ledigt får man i alla fall. Och i andra länder firas ju vidskepligheten på andra dagar. T.ex. de 6/6.

1 kommentar:

  1. Här hade vi också ledigt igår (fast jag fick jobba igen det missade en annan dag, så riktigt ledig var jag väl inte). Tijelovo heter högtiden efter kropp som är tijelo. Jag är inte riktigt säker på vilket kasus det är, kanske genitiv? I alla fall låter det mer "rakt på kroppen" för mig än "Fronleichnam" ("glada liket" enligt någons råöversättning)… Ja, sant att en grön krans är ett betydligt mildare och mänskligare sätt att syssla med jungfrulighet.

    SvaraRadera