8 maj 2014

...and tell Tchaikovsky the news!


Årets Polarpris gick till två kontroversiella eller åtminstone nyskapande musiker - ett fantastiskt fint val.

För ett antal år sedan fick jag uppleva den s.k."First Night" i Boston , dvs nyårsaftonsfirande då ca 1 miljon människor driver omkring och konsumerar teater, musik, mat och andra kulturyttringar (allt alkoholfritt) och avslutas med ett gigantiskt fyrverkeri.  Man kan köpa en särskild knapp som ger inträde till det mesta.

På en liten teater någonstans fick vi se och höra Peter Sellars berätta och förklara det stycke som skulle framföras och som han hade "iscensatt": Bachs Cantata Ich habe genug, BWV 82.  Sellars är en av de få personer som muntligt kan presentera musik på ett sätt som blir både levande och begripligt samtidigt som den humoristiska ådran alltid finns där. Bernstein och Sten Broman var andra sådana personligheter. Tyvärr minns jag inte namnet på sångerskan som sjöng efter presentationen men det var en uppenbarelse, ett av dessa avgrundsdjupa musikaliska ögonblick som man aldrig glömmer. Omedelbart efter hemkomsten till Wien gick jag in i en musikaffär och utan vidare krusiduller sade jag direkt till försäljaren :"Ich habe genug!" Han vände sig om, rotade i hyllorna och efter ett par minuter kunde han visa mig 3 olika versioner av Bachkantaten!

Här är emellertid en fin version som inte har något med Sellars att göra annat än via mina "hågkomster ur ett dåligt minne.": Ich habe genug.

Chuck Berry - det var tider när rock betydde rock-and-roll och inte nutida skränande och helgalna trumslagare utan varje tillstymmelse till vare sig talang, text eller melodi. Här är en klassiker (som ju senare tagits upp av många artister bl.a. The Beatles): Roll over Beethoven (and tell Tchaikovsky the news).

Och, weil es so schön war, som vi säger i Euroland en annan klassiker: Johnny B. Goode dock inför ett märkbart oentusiastiskt auditorium.

Jag är säker på att Sellars och Chuck kommer att finna varandra på galan. Om de inte redan gjort det.

6 kommentarer:

  1. Kan det ha varit Lorraine Hunt-Lieberson som sjöng...? Mycket vacker mezzoröst och specialist på kantaterna: http://www.bach-cantatas.com/Bio/Hunt-Lorraine.htm

    Chucken får man lyfta på hatten åt, förstås. Rock som bäst när den inte är komplicerad. Han turnerar tydligen i Ryssland just nu. Tell Tchakovsky the news, som sagt...

    SvaraRadera
  2. Jag tvekade om vilket klipp jag skulle lägga in och Lorraine Hunt-Lieberson var det som jag nästan valde. Det kan mycket väl ha varit hon som sjöng i Boston.Vackert var det i varje fall men mest gripande och på något sätt hemskt också. En strålande presentation.

    Läste just att en annan Polarpristagare, György Ligeti, hade varit mycket upprörd över Sellars uppsättning av hans "Le grand macabre" i Salzburg 1997. Det var ju inte första gången han upprört sinnena. Men det är ju ett viktigt bidrag till att hålla den ofta dammiga operakonsten levande och utvecklingsbar.

    SvaraRadera
  3. Kan det ha varit Renée Fleming?
    Tror jag hört den med en countertenor, som inte alls var dum.
    One Night in Boston verkar häftigare än One Night in Bangkok.

    SvaraRadera
  4. Nej, det var inte Renée Fleming, det hade jag nog kommit ihåg. En version med en kontratenor var bland de tre som man erbjöd mig i musikaffären men det var inte den jag köpte.

    SvaraRadera
  5. Den här var det j tänkte på https://www.youtube.com/watch?v=0WLedpz9a40&feature=autoplay&list=AL94UKMTqg-9A81U-Ss-CPAcMTpOEPdjym&playnext=5
    Och vill nog helst ha en lady på både den och Ich habe genug. Men denna inspelning är fin den med.

    SvaraRadera
  6. Lyssnar nu på Hunt-Lieberson när jag ändå är igång. Fin inspelning på Tuben: https://www.youtube.com/watch?v=I9BbWneSWQE

    SvaraRadera